Friday 23 August 2013

Qard al-Has




Kontrak Muamalah
Qard al-Hasan

BANTUAN PERIBADI @ PERNIAGAAN
·        RANCANG KEWANGAN ANDA
·        RANCANG PINJAMAN ANDA
·        3 bulan dari 
sekarang.…
















Kedudukan Pinjaman Dalam Islam

Pinjaman atau istilah fiqhnya Qard adalah salah satu bentuk kontrak muamalah yang dibenarkan. Malah dalam Al-Quran, perkataan Qard senantiasa digabung-jalinkan dengan perkataan Hasan yang berasal daripada perkataan Ihsan bermaksud berbuat kebajikan kepada orang lain. Maka Qard al-Hasan ialah instrumen hutang bersifat kebajikan yang diberikan kepada orang yang memerlukannya untuk tempoh tertentu tanpa sebarang faedah dikenakan ke atas nilai asas hutang tersebut.



Qard al-Hasan merupakan kontrak kebajikan yang besar nilainya disisi Allah. Dalam Al-Quran, disebut mengenai Qard al-Hasan di beberapa tempat antaranya:

إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ

“Jika kamu meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik (qardan hasanan) nescaya Allah melipat-gandakan (pembalasannya) kepadamu dan mengampunimu” (At-Taghaabun:17). Banyak lagi ayat Al-Quran lain yang turut memperincikan ganjaran besar kepada mereka yang ikhlas memberi pinjaman berbentuk Qard al-Hasan ini (Lihat Al-Baqarah:245, Al-Maidah:12, Al-Hadid:18, Al-Muzammil:20)
Malah menurut pandangan sesetengah ulamak, nilai Qard al-Hasan lebih baik daripada pemberian sedekah bersandarkan hadis Nabi S.A.W:

“Pahala sedekah ialah 10 kali ganda dan pahala memberi hutang ialah 18 kali ganda”. Rasulullah bertanya kepada Jibrail, “Kenapa memberi hutang lebih banyak pahalanya daripada sedekah?” Jawabnya, “kerana orang yang meminta sedekah dalam keadaan meminta sedangkan dia mempunyai harta. Sedangkan orang yang meminta pinjaman tidak akan meminta pinjaman kecuali kerana sesuatu keperluan“. (Ibn Majah dan Baihaqi).




Sistem Hutang & Pinjaman Menurut Islam


1- Islam membenarkan meminjam dan berhutang.

2- Semua pinjaman dan hutang hendaklah dibayar balik.

3- Walau bagaimanapun, meminjamkan wang dalam Islam adalah atas tujuan menolong, dan bukan untuk keuntungan.

4- Sebarang keuntungan dalam pemberian hutang atau pinjaman adalah dinamakan riba.

5- Islam membenarkan seseorang memberi pinjam wang, tetapi tidak membenarkan dia menuntut melebihi wang yang dipinjamkan.

6- Sebarang pertambahan jumlah yang perlu dibayar melebihi nilai hutang adalah dinamakan riba.

7- Dalam sistem moden, riba ini diberikan nama lain seperti kos operasi, pelarasan pinjaman, kos perkhidmatan, upah, bunga, interest dan sebagainya.

8- Penamaan seperti ini sebenarnya adalah cubaan untuk menghalalkan riba yang jelas diharamkan oleh Allah.

9- Rasulu Llah melaknat pemakan riba, pemberi makannya, penulisnya dan dua saksinya, dan dia berkata: «Mereka adalah sama» [Muslim/ 1598]

لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم آكل الربا ومؤكله وكاتبه وشاهديه وقال: هم سواء

10- Dalam Islam, hutang adalah dibenarkan untuk menampung keperluan asas apabila tiada pilihan lain.

11- Hutang bukanlah jalan untuk bermewah-mewah atau memenuhi kehendak nafsu.

12- Justeru, sebenarnya hutang adalah jalan terakhir untuk meneruskan kehidupan.

13- Dewasa ini, ramai yang berhutang tanpa sebab.

14- Contoh hutang yang dicela seperti ini ialah seperti berikut:

a. Membuat pinjaman peribadi untuk perkahwinan.

ULASAN: Islam menyuruh berkahwin mengikut kemampuan. Kemampuan bermakna tanpa hutang.

b. Membuat pinjaman untuk melabur.

ULASAN: Benar, melabur akan memberikan lebih banyak keuntungan pada masa depan melaluï dividen atau bonus. Namun, membuat pinjaman bank tanpa sebab menyebabkan anda termasuk dalam golongan pemberi riba!

c. Membuat pinjaman untuk membesarkan rumah.


ULASAN: Ini cara paling cepat untuk membesarkan rumah, dengan membayar secara beransur-ansur kepada pihak bank.

d. Contoh-contoh lain yang kena tepat ke atas batang hidung kita, sedangkan kita tidak mengakuïnya.

15- Dalam zaman moden ini, pinjaman yang paling mudah adalah melaluï bank, kerana prosesnya mudah dan jumlah yang boleh dipinjam adalah lebih tinggi.

16- Namun, ramai yang terlepas pandang bahawa sebenarnya pinjaman melaluï bank ini adalah riba, kerana nilai yang perlu dibayar adalah lebih tinggi daripada jumlah pinjaman.

17- Sesetengah pihak mempermainkan agama dengan mengubah `aqad pinjaman kepada nama lain seperti pembiayaan atau sewaan komoditi.

18- Hal ini berlaku apabila peminjam meminta untuk meminjam wang, tetapi pemberi pinjam mengatakan bahawa bank membeli satu komoditi (atau barangan) dan peminta pinjam dikehendaki membeli komoditi itu daripada bank dengan harga yang lebih tinggi.

19- Di dalam `aqad atau di atas kertas, ia nampak seperti suatu urusniaga jual-beli barang iaitu bank membeli satu barang dan peminta pinjam membeli barang itu daripada bank.

20- Walau bagaimanapun, ini adalah satu percubaan untuk menghalalkan apa yang Allah haramkan di dalam Al-Qur’an.

21- Peminta pinjam datang untuk meminjam wang dan bukan untuk membeli komoditi tersebut.

22- Justeru, ini adalah cara yang tercela dalam pemberian pinjaman, kerana ia menipu peminta pinjam dalam `aqad dan perjanjian, semata-mata untuk meningkatkan jumlah bayaran yang perlu dibayar oleh peminjam.

23- Sistem ini seharusnya dibasmi dengan mengelakkan diri daripada membuat pinjaman yang tidak perlu.

24- Pihak berkuasa agama sebenarnya boleh memainkan peranan dengan menggunakan wang Baytu l-Mal sebagai pinjaman kepada mereka yang benar-benar memerlukan.

25- Pinjaman tersebut hendaklah dalam konteks yang dibenarkan oleh syara`, dan bukan untuk tujuan bermewah-mewah, membazir atau sebagainya.

26- Bagi mereka yang sudah terlibat, maka ketahuïlah bahawa riba diharamkan oleh Al-Qur’an, dan Rasulu Llah melaknat 4 golongan bersabit riba: pemakan, pemberi, penulis perjanjian dan saksi.

27- Marilah kita sama-sama menyedari dosa riba ini, dan meminta ampun kepada Allah, semoga dia melepaskan kita daripada hutang dan riba ini, amin.

28- Kepada mereka yang sengaja cuba menghalalkan riba dengan permainan bahasa dan `aqad, dengan mengubah nama dan istilah, maka ingatlah kata-kata hadis «Man sanna».

WaLlahu a`lam.

- ad-diyari.com


KEBAIKAN KETEPATAN MEMBAYAR HUTANG
# Sesungguhnya melambat-lambatkan bayaran hutang, amatlah besar sekali akibatnya dalam kehidupan manusia, bukan sahaja di dunia, bahkan juga di akhirat. Antaranya:
1. Mereka akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.
2. Hidup mereka tidak mendapat keredhaan Allah.
3. Mereka digolongkan dalam perbuatan zalim.
4. Amalan kebajikan mereka tidak diberkati.

Mari kita lihat pendekatan Islam melalui hadis Rasulullah s.a.w yang disampaikan oleh Abu Hurairah r.a, di mana ianya menceritakan tentang kebaikan memberikan kelonggaran bagi menjelaskan hutang. 
Rasulullah s.a.w bersabda; “Barang siapa yang memberikan kelonggaran waktu pada hutangnya orang fakir dan miskin atau membebaskannya, maka Allah memberikan kepadanya naungan di hari Kiamat di bawah naungan arasyNya, ketika tidak ada naungan kecuali naunganNya .” Hadis riwayat Imam Al Tirmidhi. Rujuk Sunan al Tirmidhi Jil. II. Dalam hadis yang lain pula, Rasullullah s.a.w mengecam orang-orang yang menangguhkan bayaran hutangnya sedangkan mereka itu kaya atau berkemampuan untuk menjelaskan hutang mereka. Tindakan melewatkan bayaran hutang ini seolah-olah menafikan hak orang yang memberikan pinjaman, kerana mungkin mereka memerlukan pula wang tersebut untuk tujuan kemaslahatan yang lain.




email untuk dihubungi: pinjamanbersekutu@gmail.com (www.qardalhas.com/www,pinjamanbersekutu.com dalam pembinaan)


Program dan konsep ini sudah lama di amalkan oleh masyarakat  muslim Han dan Hui di   di Xinjiang Barat China dan dituruti oleh masyarakat muslim di Beijing dan Tianjin.
Juga sudah lama di amalkan oleh masyarakat muslim di Kerala dan New Delhi India.
Dan sekarang mula menular pada masyarakat Islam di Moscow, Rusia
Program  ini berlandaskan model di atas telah diubahsuai dengan masyarakat Malaysia dan akan berkembang dari masa ke semasa, InsyaAllah.
“kita mesti keluar dari perbatasan (kepompong) negara kita, kita mesti keluar dari pemikiran kita. Keluarlah dari kebiasaan kerana kebiasaan yang dilakukan setiap hari membataskan potensi diri di dalam kehidupan seharian kita.”


Terms and Conditions
IMPORTANT - PLEASE READ THESE TERMS AND CONDITIONS CAREFULLY. BY ACCESSING THIS WEBSITE AND/OR USING THE ONLINE SERVICES, YOU AGREE TO BE BOUND BY THE FOLLOWING TERMS AND CONDITIONS. IF YOU DO NOT ACCEPT ANY OF THESE TERMS OR CONDITIONS, YOU MUST IMMEDIATELY DISCONTINUE YOUR ACCESS OF THIS WEBSITE AND/OR USE OF THE ONLINE SERVICES.
Disclaimer  
You understand and agree that your use of the Website is at your own risks and we shall not be responsible or liable to you for any expenses, losses, costs damages, liabilities or other consequences of whatsoever nature (collectively “Losses”) suffered or incurred directly or indirectly by you, including without limitation, any Losses suffered or incurred directly or indirectly by you arising from or in connection with or caused by:
Loan Application & in-principal-approval of loan   
Any loan apply through phone or our website is consider Loan In-Principal-Approval. In-principal-approval does not constitute a guaranteed approval of your loan.Pinjaman Bersekutu reserve the right to adjust the loan amount applied for or reject the loan at our sole discretion.
When you apply for a loan or using our online services you confirm that all the information you have provided is true and complete.    
Personal information you provide to us through online services / applying a loan facility.
1. You authorise us to do a relevant Credit Check or 3rd party check & provide necessary information to third parties who provide services to Pinjaman Bersekutu in connection with the provision of the services which you have sought fromPinjaman Bersekutu.
2. We may be required from time to time to disclose your personal information to Governmental or judicial bodies or agencies or our regulators, which we will only be exercised under proper authority.
Overdue & outstanding loan    
Pinjaman Bersekutu have reserves the right to engage an external debt collector and/or any reasonable legal resources to recover any money owing by you.
Repeated defaulted and/or late payment/s will be reflected in Credit Bureau(CB) records. This information may be supplied to other organisations by CBs and fraud protection agencies to perform similar checks and to trace your whereabouts and recover debts that you owe. Records remain on file for seven years after they are closed, whether settled by you or defaulted. Finally, your credit rating will be hit hard and you probably would not be able to borrow from any agencies/institutions again.
None of these things are worth risking, so if you have doubts about whether you’ll be able to comfortably repay a loan, please refrain from applying.
Collection of Personal Information
Your visit to this site may be recorded for analysis on the number of visitors to the site and general usage patterns.
Marketing Promotions that your personal information we collected from this site.
Such personal information collected from individuals who voluntarily provided us may be used for marketing promotions.
We may use this information to advise them of services and other marketing materials, which we think may be of interest to all parties.
If you do wish to receive email or promotional sms, you will always have an opportunity to opt-out.
Please contact our Customer Service Hotline. We will then, at no cost to you, act on your request within 14 days and ensure that you are not included in subsequent marketing promotions.
If false or inaccurate information is provided and fraud is identified, details will be passed to fraud prevention authorities.
Law enforcement authorities may access and use this information.
Fees
  1. There is no administration fee charged for processing your loan application.
  2. Default Annual Percentage Rate(APR) would be 12%, however APR may vary based on the Borrower &/or the Surety(ies) credit records.
  3. An Acceptance fee will be charged upon approval of loan based on the loan amount.
  4. Late Fee will be RM300 per late payment.
  5. Late Payment Interest shall be at the rate of 120% per annum plus the interest rate applicable to your loan.
  6. If you tender a cheque as payment, which is dishonoured. A handling fee of RM100 will be charged for return/dishonoured cheque.
  7. For Default payment, all legal fees and miscellaneous charges incurred to recover the loan amount of the loan contract will be fully borne by the Borrower &/ or the Surety(ies).
  8. A processing fee of RM10 shall be applicable for each request for a statement setting out your past transactions, contract or receipt. Other fees may be applicable for additional services provided by us.
  9. Other fees may be applicable for additional services provided by us, and may be change from time to time without prior notice.
Governing Law
These Terms and Conditions are governed by and construed in accordance with the laws of the Malaysia. By accessing this website and/or using the online services, you agree that such access and/or use, as well as these Terms and Conditions of Access shall be governed by, and construed in accordance with, the laws of Malaysia and you agree to submit to the non-exclusive jurisdiction of the Malaysia courts.
Changes 
Pinjaman Bersekutu reserves the right, at its sole discretion, to change, modify, add or remove any part (terms & conditions ) of this site in whole or in part, at any time.


Additional
New Member
Terms and Conditions of Pinjaman Bersekutu Membership Application and Allotment
  1. As an independent distributor of Pinjaman Bersekutu i understand and agree to the followings: I hereby apply for a Pinajaman Bersekutu. l am of legal age (18) as I enter into this agreement. I am a citizen of the world.
  2. As long as I am a member Pinjaman Bersekutu . I agree to comply with the current  business program, policies, procedures, Code of Ethics: requirements and standards as established and as may be amended from time to time by Pinjaman Bersekutu .
  3. I will fill all returns and reports required by the Inland Revenue Department of my country and pay all taxes arising from my activities as a distributor.
  4. I understand that I am an independent contractor and not an employee, agent, partner or joint venture of Pinjaman Bersekutu or my sponsor and that I am not authorized to act on behalf of or to bind Pinjaman Bersekutu  or any of its affiliate, shareholders, officers, directors, employees or agents, or my sponsor.
  5. I will not use the Pinjaman Bersekutu trade name, trademark, or service mark in any advertising without prior written approval of Pinjaman Bersekutu
  6. I understand that with product purchased I am automatically qualify to become a Pinjaman Bersekutu  member and I will not make any statement or representation to the contrary to any prospective member.
  7. I will not state, infer or represent to any prospective Pinjaman Bersekutu member that any specific network organisation may be built or maintained or that any specific level or income may be earned or anticipated from the Pinjaman Bersekutu business program.
  8. I will not disseminate any literature or sales aids whatsoever other than those supplied to me by Pinjaman Bersekutu . I will not alter any product contents or packaging without specific written direction to do so by Pinjaman Bersekutu .
  9. All Pinjaman Bersekutu  products purchased or sold by me are subject to the warranties, disclaimers and procedures applicable to the products at the time of purchase.
  10. I will encourage other Pinjaman Bersekutu members to abide by Pinjaman Bersekutu policy and will not encourage other distributors to make unnecessary products purchase that will results in large static inventory.
  11. I understand and agree that Pinjaman Bersekutu may take appropriate action on my members  at any time if l breach any of the terms and conditions of this Agreement or engaged in any conduct which may bring disrepute upon Pinjaman Bersekutu or which is in violation of any government law, regulation or ordinance, or any Pinjaman Bersekutu policies
  12. Violations. Please report any violations of the Terms of Service to our Customer Service by emailing customer service at pinjamanbersekutu@gmail.com




2 comments:

  1. Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
    Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

    Maklumat peminjam:

    Nama Penuh: _______________
    Negara: __________________
    Jantina: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor Telefon: ________
    Puan Glory

    ReplyDelete
  2. Hello Semua orang membaca kesaksian ini pada masa ini

    Saya Marie kanda, yang kini tinggal di bandar Texas, Amerika Syarikat. Saya adalah seorang janda dengan empat anak-anak dan saya telah terperangkap dalam situasi kewangan yang sejak Januari 2016 dan i diperlukan untuk membiayai semula dan membayar bil-bil saya. Saya cuba mendapatkan pinjaman dari pelbagai syarikat pinjaman kedua-dua peribadi dan korporat tetapi tidak pernah dengan kejayaan, dan kebanyakan bank enggan kredit saya. Tetapi seperti Allah akan ia, saya telah diperkenalkan kepada seorang lelaki Tuhan pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan saya pinjaman sebanyak $ 850,000USD dan hari ini adalah seorang pemilik perniagaan dan anak-anak saya dalam keadaan baik pada masa ini, jika anda perlu menghubungi mana-mana firma dengan merujuk kepada mendapatkan pinjaman tanpa cagaran, tidak ada pemeriksaan kredit, tiada bersama penandatangan dengan kadar faedah hanya 2% dan pelan pembayaran balik yang lebih baik dan jadual, sila hubungi Mr Rodney Shaddia (rodneyshaddialoans@gmail.com). Dia tidak tahu yang sedang melakukan ini tetapi amat gembira sekarang dan saya memutuskan untuk membolehkan orang ramai tahu lebih lanjut mengenai beliau dan juga i mahu Tuhan untuk memberkati dia lebih. Anda boleh menghubungi beliau melalui e-mel (rodneyshaddialoans@gmail.com)

    Terima kasih sekali lagi Mr Rodney Shaddia, Tuhan memberkati anda dan keluarga anda.

    ReplyDelete